ARTIKLER
Sunday
Sep172017

Min første træningsglæde lejr vel overstået - jeg gør det ski igen!

Mit mål var at hjælpe og videregive inspiration til at finde træningsglæden, bevare den måske genfinde den.

Hver dag sørgerede jeg for, at der var nye øvelser, nye omgivelser, forskellige former for træning, træner i grupper enkeltvis, ha´ forskellige målsætninger med træningen, leg vs udholdenhed og meget mere.

Der kom eksterne foredragholdere og underviser og gav deltagerne en masse input til mental træning - håndtering af den stressede hverdag og få passet træningen ind og forebyggelse af skader.

Hver deltager fik udleveret en bog til bl.a. dagligt at notere de ting, opelvelser, omgivelser der gjorde indtryk på dem, hvor de mærkede glæden ved fysisk bevægelse. Og så til sidst at sammenfatte alle de forskellige indtryk til en endelig redegørelse af, hvad der er træningsglæde for dem hver især.

Det var fire dage springfyldt med god energi, hvor der var plads til alle uanset højde, drøjde og fysik et luksus sommerhus, jeg havde lejet til os i Asserbo.

Vi var mest udendørs - og vi var i gang fra morgenstunden med a tbade i havet til aften hyggen efter maden i det dejlige selskab.

En skøn oplevelse - som jeg gentager i 2018. 

 

Wednesday
Jun212017

Sig det højt - også når du ikke får trænet!

"Indimellem har jeg bare lyst til at skrive på Facebook "jeg har siddet i flere timer og battlet om, hvorvidt jeg sku´ træne eller ej, prøvede at løbe men kom ikke afsted, føler mig tung og træt og kan ikke passe mine bukser - de strammer, men hvis skriver jeg det - så er jeg jo forkert, for alle de andre slår jo kun deres løbeture eller træningsture op på Facebook, ingen skriver når det ikke bliver til noget eller jeg læser det ihvertfald ikke" siger hun og føler sig forkert, for i dag gider hun ikke.


Og ja hun har da ret - vi er jo sindsyge gode til at skrive om SUCCES turene istedet for ØV turene.
Og mon ikke der indimellem alle vores succes historier er nogen øv historier? Hvorfor skriver vi ikke noget mere om dem?
Jeg indser, at jeg da også ofte springer over på Facebook, hvis min træning ikke bliver til noget. Og jeg skriver bestemt meget mere om det, når jeg lykkedes - jeg vil jo så gerne inspirere.
Så hvad er rigtigt og hvad er forkert?
Måske er det rigtige, hvis vi deler vores succes og øvs ture med hinanden? Måske er vi flere, der ikke vil føle os forkerte, fordi vi syntes, det er svært at komme ud af døren og træne.
Måske hvis vi var mere autentiske overfor hinanden, kunne der være flere, der ville få lyst til at prøve træningen, fordi det nu er helt OK at syntes, at det er svært at komme ud og træne.
Måske ville hun så ikke sidde her sammen med mig og føle sig forkert, blot fordi hun ikke har lyst.

Hun gav ihvertfald mig en indsigt, og den tager jeg til mig!

Monday
Jun122017

Jeg har nu nået mit træningsmål, men jeg oplever et anti-klimaks - så hvad nu?!!

"Post race bluse" - en betegnelse som jeg meget gerne vil dele betydningen af, fordi jeg har oplevet det flere steder hos dem, jeg har arbejdet med. Og naturligvis give mine bedste råd til hvordan vi kommer igennem denne "post race blues".

Betegnelsen er typisk kendt indenfor løb, men det kan også være anden træning. 
Når vi har kæmpet en kamp i ønsket om at nå et træningsmål og vi langt om længe kommer i mål, så sker det faktisk ofte, at vi oplever et slags anti-klimaks / Post race blues.
Vores antiklimaks kan endda allerede opstå under træningen, hvis træningen føles lang og intens. 
Indimellem kan vi komme så langt væk fra træningen, at vi ikke længere syntes, at det er sjovt eller giver mening. 
Så vær nu ikke forbavset hvis det sker for dig. Det viser sig faktisk at ske for mange. 
Men hvordan kommer vi videre? Her er mine bedste råd og det, som jeg har set virke:

  • sæt i gang med anderledes træning. Ikke at du behøver gå til ekstremer som fx yoga hvis du har nået dit mål i styrke træning. Men bevæg dig gerne lidt væk fra dine vante omgivelser, finde nye træningsrelationer, nye øvelser, nye løb og sæt nogen mål i det. Mål er vigtigt, hvis det er målsætninger, der motiverer for dig.
  • Find træning hvor der er bestemte mødetider, og hvor I er flere sammen. Det er nemlig ofte en win win, hvis der er nogen, der står og venter på os til træning og vi ikke selv skal finde træningstidspunktet.
  • Skriv det ned der fylder, eller tal med nogen om det. Det er altid godt at få luftet vores "tophue", når der er noget, der fylder tungt hos os
  • Måske vil det være rart at stå på sidelinjen og hjælper andre med deres træning. Hvis du fx er løber, så vær frivillig til et løb.
  • Hvis der har været nogen aktiviteter, du har måtte sløjfe på grund af din træning, så er tiden nu til, de skal igangsættes og nydes.
  • Lad være med at skynde dig i gang med at træne regelmæssigt eller til at være med til et race. Du skal jo træne hele livet, så der er masser af tid til at sætte i gang. Så lige nu - bare sørg for at du finder lysten og energien til at komme i gang igen!

Rigtig god fornøjelse med at passe på dig selv og bevar træningsglæden!

Wednesday
May312017

Hun havde tabt sig, men det var hendes smil, vi lagde mærke til. Jeg kender et trick!

Vi ta´r billeder undervejs i forløbet og kigger på de billeder, vi indtil nu har taget. Der er gået 6 uger og vægttabet netto siger 8 kilo. Men det er slet ikke hendes mindre krop, der fanger vores opmærksomhed. Det er hendes ansigtsudtryk på de tre billeder.

Vi ser på hendes mundvige, der har bevæget sig fra næsten lodret nedadgående til opadgående.

 

Sikken energi hun udstråler på det sidste billede. Hendes øjne på det første billede har ingen glød eller gnist og på det sidste billede udstråler hun en soleklar ”klar-parat-start - jeg vil ud og være mere  mig". Hun bliver overrakset over at det er hendes ansigtsudtryk der fanger hende på billederne og ikke hendes krop.

Måske er det fokus på vores krops størrelse eller andre ting, hvor vi sammenligner, der er den allerstørste forhindring for at finde træningsglæden?

For lige der midt i alt vores hastværk på hvilke størrelse tøj vi bruger, hvor mange kg vi vejer, om vi motionere langt nok til at kunne fortælle om det, om vi nu tør spise den ekstra pandekage fra buffeten til vores søndags brunch … så giver vi ikke plads eller får mærket efter, hvad der sker i kroppen, når vi motionere. Vi har et helt andet fokus.

Prøv lige at tænke på den gode snebolds kamp du vandt, tænk på da du hoppede elastik i skolegården, sjippede om kamp, spillede mur i fodboldburet, legede dåseskjul, løb om kamp til bussen. Var dit fokus bagefter isoleret til ”om kampvægten nu havde ændret sig?”. Forbød du dig selv bagefter at spise det sidste stykke chokolade i skabet, fordi din krop ikke skulle tage skade efter alt den bevægelse?

Måske er det, jeg nævner lege og ikke decideret træning. MEN måske er det fordi, vi skal være så voksne, når vi træner, at træningsglæden ikke får sin plads, og vi tillader os selv at lege. Vi leger nærmest ikke, når vi motionere, vi er faktisk meget alvorlige.

For det handler meget om vores krops størrelse. Det handler om at være i lige så god form som ”naboen” i bladene. At løbe lige så langt og løfte lige så meget. Og i øvrigt er det mega vigtigt, at man kan se alle vores muskler på kroppen, uanset om vi får et usundt forhold til mad og ikke spiser det, vi har lyst til. Også vi ved, at det ikke er vejen til en sund krop.

Vi driver os selv til vanvid over ikke at kunne følge med, for det hele syntes uopnåeligt. Hvordan pokker skal vi finde træningsglæden frem i alt det uopnåelige?

Jeg snakkede med en branchekollega her forleden, og vi blev faktisk enige om et trick.

Når noget ikke fungerer for dig, fordi du gør det af andre årsager end lyst, så prøv at kigge ind på det udefra og spørge dig selv ”er det her godt for mig at være i?”  

Når du til den konklusion, at det ikke er lysten, der driver værket ”ja så er man da en skiderik ved sig selv, hvis man bliver i det” – som min kollega sagde til mig.

Så ja "træd af”, hvis det ikke fungerer for dig. Din træning, din slankekur, din boot camp, dit træningscenter, din personlige træner …  og andet. Det handler om at ha´ et sundt forhold til de ting, du gør for at ændre. Det handler om at ha´ lyst til at være i det og lad det være en sjov proces. Og jafordenda ... jeg er jo kæmpe fan af bevægelse ”for hendes smil vendte helt omvendt fra nedadgående til opadgående” – så få bevægelse prioriteret ind i dit liv – MEN lad det være den gode og sjove bevægelse.

 

Ta´ en reality check på de ting, du gør. Er forandringens vej lys og levende? Smiler du af dig selv, smiler du af glæden ved de ting, du skal? Der er så mange ting, du gør i din hverdag, som du ikke selv helt kan bestemme. Men det her – det er dit valg! Og lige så ofte du smiler i vejen til dit træningsmål – lige så meget smiler dine omgivelser og dine relationer med dig – for du smitter som bare pokker!

Monday
May292017

Måske eksisterer DIN rigtige træningsplan? Men er du tålmodig nok?

Måske er din rigtige træningsplan blot gledet forbi dig, fordi du kun fokuserer på plan A og B. 
Måske har du så meget fokus på resultaterne af træningsplanen, at den rette træningsplan ikke er nødvendig at finde. Og når resultaterne så udebliver, forsvinder planen?
Ja ... Måske!!!
Hun spørger mig, hvad mit bedste råd er, når nu hun skal i gang med at finde træningsglæden. I gang med finde den træning, der giver hende lyst til at træne. 
Jeg svarer "TÅLMODIGHED og mere og mere tålmodighed". For det tager tid at få træningen ind under huden og ende ud med "at være en af dem" som hun kaldte det, "som glæder sig til at træne".
Og måske er du en af dem, der ikke er tålmodig nok og stopper efter to gange eller to aktiviteter, fordi det er ikke er sjovt nok. Og iøvrigt har du heller ikke tabt dig eller fået mere energi, som alle jo taler om sker.
MEN du kan være stensikker på, at finder du træningsglæden, så vil ALLE dine mål, som du sætter dig for i forbindelse med træningen, kickstartes som positive effekter af din regelmæssige motion.
En fin ting at holde fokus på er: "SÆT MÅL FOR DE TING DU KAN KONTROLLERE"
Det kan være, hvor mange gange du træner, hvilken aktivitet du træner, hvornår du træner ... etc.
Og ja der er en lille krølle på halen ... naturligvis med den forudsætning at du ikke helt ødelægger effekterne ved dårlig mad. Men det kan du jo også helt selv vælge fra eller til.
 
God fornøjelse