Friday
Jan112019

Træn din indstilling og derefter kan du træne dine øvelser!

Jeg står til et af mine foredrag og skal inspirere med min træningsglæde. Jeg fortæller en masse historier om min personlig træning, min træning med hold og slutter af med min egen historie i træningen, der er gået fra "jeg får det aldrig gjort" til "jeg er fysisk aktiv hver dag".

Det der går igen i mine historier er ændringen i deltagernes indstilling. Hvordan deres mindset påvirker deres træning fra at være ikke eksisterende til et sted, hvor træningen bliver fastholdt, fordi jeg sideløbende med deres træning også sætter fokus på træning af deres indstilling.

Efter foredraget kommer der en herre over til mig og spørger ind til min snak om indstilling. "Hvad har det med træningsglæde at gøre? Det er vel bare at finde noget, der er sjovt" spørger han mig.

Og ja han har ret, det er vigtigt, at det er sjovt. Men hvis ikke vi har fundet træningsglæden og skal starte op på ny eller for første gang, så er det vigtigt for vores succes, at vi gør os tanker omkring, hvordan vi fastholdes:

  • hvorfor vi vil i gang
  • hvorfor det er vigtigt for os at træne
  • hvordan vi vil prioritere det
  • hvad vores mål er med det
  • hvorfor det er nu, vi fuldfører og opnår succes
  • hvordan vi vil håndtere eventuelle forhindringer

For vi kan være stensikker på, at hvis vores indstilling ikke er gjort klar til at fastholde træningen uanset, så kan det være enormt udfordrende at gøre træningen regelmæssig.

For der vil komme dage, hvor energien til træningen ikke er der, hvad gør vi så? Der vil komme dage, hvor arbejdet, skolen eller privatlivet eller andre ting hopper ind fra sidelinien og ønsker vores opmærksomhed, så vi ikke får trænet. Hvad gør vi så? Hvad skal vi gribe fat i, som fastholder os?

Tænk på at kroppen er i konstant dialog med tankernne. Hver eneste sekund spørger den ind til, hvordan indstillingen er, og så reagerer kroppen derefter.

Hvis vi føler os triste, kede af det, frustreret, i dårligt humør, så føles kroppen ofte træt, ugidelig og uden energi. Der er kommet et signal fra toppen af, at det hele føles tungt. Lige præcis her er der behov for at finde den rette indstilling frem og lade den styre. Det kræver, at vi selv har trænet den, bearbejdet den og vi tror på den.

Vi kan meget mere ... med den rette indstilling.

 

 

Tuesday
Jan082019

Hjemmetræning - HOT OR NOT ?

Jeg møder en hende i starten af januar, og hun spørger mig, om online træning/hjemme træning er noget, der fungerer. Hun har ladet godt op mentalt i 2018, og nu skal det være i år 2019 - nu vil hun virkelig rigtig godt i gang.

Se mit svar her. Måske jeg kan sætte et par tanker i gang hos dig, hvis du også går med i tanker om det, eller du allerede er i gang.

 

  

Saturday
Dec292018

Nytårstræning søndag 30. december kl. 09.30 - vil du med?

Blev lidt i tvivl om hvilke billede jeg skulle sætte på her for bedst at motivere dig til min træning i morgen?
Det første
... "Hvad så der !! skal du med til pre nytårstræning i morgen i Søndermarken?"
eller det andet her i højre side
... "YEEHAAA så er der lagt op til en omgang sjov pre nytårstræning i morgen i Søndermarken!"
I hvert fald så har jeg sørget for træning i morgen kl. 09.30 i Søndermarken med sjove indslag, træning for ALLE efterfulgt af hygge og bobler til dem af jer, der har lyst til at afrunde træningen af med en skål på det nye år.

Meld dig til under "KONTAKT" her på min hjemmeside og mød blot op kl. 09.30 på hjørnet af Pile Allé og Roskildevejen, så mødes vi ved indgangen i Søndermarken.
Vi træner til kl. 11.00 og skåler derefter nytåret ind.
Der er desværre ingen opbevarings muligheder, men jeg påtager mig gerne at bære det ekstra tøj, du / I måtte tage af, skulle det blive for varmt eller til brug til boblehyggen.

Jeps !! jeg har naturligvis sørget for, at der ingen regn kommer i morgen formiddag.
Vi håber, vi ses - Pernille

 

 

Sunday
Dec232018

Motivationslåge 22.-24. december: Din boksekamp - så gør den sjov og lade være med at vente.

Smiler lidt her... ja lågerne her i december er blevet skrevet som mine input er kommet til mig, så indimellem er de blevet slået sammen et par dage af gangen. Her er min sidste motivationslåge inden juleferien sætter ind, og vi går imod nytåret.

Det er jo typisk i juleferien at de fleste af os træder ind i tænketanken frem til nytåret. Hvad skal der ske i året, hvad skal vi kaste os ud i, hvornår, hvorfor og hvordan. Det kan være mange HV-ord, vi stiller os selv. Og vi kommitter os. Vi siger det ofte højt til andre, måske laver vi endda aftaler med andre for bedre at føle os fastholdt i vores forsæt.

Så er du en af os, så sørg nu for at alt det du tænker du skal, du vil eller du ønsker bliver fyldt med en positiv tilgang. At din ændring i kostvaner, træningsvaner, arbejdsvaner, rygevaner eller andre vaner blive sat i bokseringen med et smil og humor.

"Bokseringen" fordi ja det bliver en kamp af flere omgange med op- og nedture, fordi vaner og mønstre er pokkers uforudsigelige. Alt det "gamle" fra 2018 vil komme som din værste modstander og prøve at slå dig omkuld, så du kan blive hængende i noget, du ved, der ikke fungerer.

Taber du en omgang, så tag det med et smil. Find humoren i at det ikke lykkedes den enkelte dag. Smil af det - fordi der jo allerede er en ny dag bagefter. Husk du bestemmer selv dit døgn. Den behøver jo ikke starte, når du har sovet en gang. Den kan starte lige efter, du er faldet i, du har tabt en omgang.

 Eksempel - vi har spist et større stykke kage, end vi havde regnet med til frokost, så kan vi have en tendens til at lade resten af dagen være ødelagt, fordi nu er vi faldet i. Men i morgen så starter vi igen.

Hvad nu hvis vores næste dag starter lige efter, vi er faldet i, lige efter vi har spist ckokoladekagen for meget?

Og hvad nu hvis vi aftaler, at hvis vi falder i, så laver vi en vittighed ud af det? Ikke forstået på den måde at vi ikke skal tage det seriøst. Men vi får mere energi i vores ændringer, hvis vi stopper med at "dunke os selv oven i hovedet", når vi taber en omgang.

Ændringer i vores hverdag, ændringer i vores liv er nemmere at gribe an, hvis vi gør det med humor og smil og ikke venter til døgnets afslutning med at "starte forfra".

Glædelig jul og et godt nytår til jer alle fra mig - Pernille

Sunday
Dec232018

Motivationslåge 21. december: Virker det egentlig med nødplaner?

Det her læser jeg en af de stunder, hvor jeg lader mig inspirere til mit arbejde.
Det er skrevet under en overskrift “slankekur - hvis motivationen er væk” 

Måske det slet ikke er så dumt med en nødplan (som der står). Men hvad sker der, når vi forebygger med en nødplan. Vi tror ikke på os selv! For hvis vi troede fuldt ud på os, så ville nødplaner ikke eksistere.

Et godt råd herfra "vi skal stoppe med at skabe ændringer, vi ikke tror på, vi kan holde."

Vi skal sætte os mål, som vi ved er indenfor vores rækkevidde. Sideløbende med vores målsætning kan vi ikke komme udenom at skulle bruge tid og resourcer på at finde ud af, hvorfor vi spiser, som vi gør.

Blot det at lægge “vanerne” om i en periode giver os ikke varigt vægttab. Der er naturligvis undtagelser men størstedelen af os tager på igen, når vi har tabt os, for den egentlige årsag til de “dumme” vaner er der fortsat.

Det er vigtigt for et holdbart vægttab at kigge ind på, hvornår vi spiser efter hovedets behov, og hvornår vi spiser efter kroppens behov. Vi må finde ud af, hvad det drejer sig om, når vi spiser på følelser. For det er guld værd at spise intuitivt. Dvs vi spiser, når vi er sultne og ikke, fordi vi fikser en følelse.

“Nu er jeg meget mere i ro med min spisning, end jeg nogensinde har været før” fortæller hun mig efter et par madmentor sessioner hos mig. Hun fortsætter “tænk at det var det her, der skulle til. Den havde jeg ikke set komme.”


Ofte oplever jeg, at vores “dumme” spisevaner er noget helt andet end det, vi går og bilder os selv ind.
Det er ihvertfald rigtig rart at være der, hvor der ingen skyld eller skam findes, uanset hvad og hvor meget vi vælger at spise.