Friday
Jun222018

Måske det hjælper på træningsmotivationen, hvis vi skal noget aktivt efter sommeren?

“Husk nu at drysse træningsglæde indover jeres sommerferie” får jeg sagt til dem efter dagens træning, for der er nu pause i firmatræningen henover sommeren. 

Der bliver svaret ”vi tør ikke andet, du kommer jo igen, så vi må hellere holde formen”, hvorefter jeg svinger hulahopringen og svarer ”jeps træn træn for den da" og så griner vi af deres tidligere træningspræstationer med den runde ring. For indimellem ser det altså sjovt ud, når vi prøver at få den ring rundt om os!

Og måske er det slet ikke så tosset af virksomheden allerede nu at melde ud, at jeg kommer igen efter sommer. Det er jo god motivation for nogle til at svinge lidt træning henover det evt. kommende sommernedsatte tempo, for at holde formen i gang indtil vi ses igen. Og vi har det jo med at gå ned i tempo, når ferien sætter ind. 

Hvis du er en af dem, der stiller fitness kortet på pause, ikke lige kommer ud/ind og træner det, du plejer henover sommeren. Hvad kan så lægges ind som din motivation? Noget du aktivt skal gøre efter sommeren, så du holder dig i gang og får sommertrænet ... det jo næsten lidt fjollet at stoppe den .. bare fordi !

Monday
Jun182018

Jeg er sådan en, der spiser hele pladen, hvis jeg blot ta´r et stykke ... hvad hvis du var en anden? 

“SÅ !! Nu er Jeg sådan en, der løber” fortæller hun mig glædesstrålende efter hendes første løbetur efter lang tids pause - jeg smiler over hendes sejrsudtryk og hendes indstilling og samtidig lige der inspirerer hun mig faktisk med sætningen .. “Nu jeg sådan en, der .... “ 
For jeg kommer til at tænke på den i forbindelse med vores madvaner. For er det ikke ret ofte, vi fortæller os selv og andre måske, “hvordan vi er” i forhold til mad, for eksempel:
- jeg er sådan en, der spiser, hvad der bliver serveret 
- jeg er sådan en, der spiser snacks til aften - jeg kan bare ikke lade være
- jeg er sådan en, der har svært ved at gå forbi slik afdelingen i supermarkedet uden at købe slik
- Jeg er sådan, der drikker et glas vin om aftenen - gerne med lidt snacks til
- Jeg er sådan, der altid spiser op
- Jeg er sådan, der syntes det er svært at være social uden lige at spise eller drikke, hvad de andre indtager
- Jeg er sådan en, der syntes, at det er svært at ha’ guf, chokolade, Chips i huset uden, at jeg spiser det med det samme
- Jeg er sådan, der altid spiser 2 portioner
- Jeg er sådan, der spiser, imens jeg arbejder eller imens jeg ser fjernsyn 
- Jeg er sådan en, der tar et stykke af en plade chokolade og så spiser jeg hele pladen 
- Jeg er sådan, der Spiser wienerbrød til fredags morgenmaden eller i weekenden 
- .... osv 

Hvad hvis vi ændrede den historie fortælling til os selv? 
Måske er det i virkeligheden den, vi tror mest på og derfor så spiser vi sådan. Måske vi vil spise anderledes - hvis vores “jeg er sådan en, der......” ændrede sig?
Lidt ligesom hun fortæller “nu er jeg sådan en, der løber” ... hendes fortælling var jo før “jeg er sådan en, der IKKE LØBER” 

Hvilke historier fortæller du dig selv om din spisning - hvad betydning har det for din måde at forholde dig itl mad på? 

En del af mit arbejde som Madmentor er at hjælpe med den anstrengte tilgang til mad. Og måske er det lige præcis din historier, der bremser dig i at få et afslappet forhold til mad ... måske.


Sunday
May272018

Så hvad er forskellen på vægttab og lyst ?

Træner du, fordi dit mål er vægttab eller fordi at det er sjovt?

"Og jeg har så aldrig trænet mine arme så meget, som efter jeg har mødt Pernille" .. fortæller hun ud i selskabet. Og ja sikken forandring der er sket.

Hvad er det, der gør, at jeg her oplever en krop, der nu vil meget mere, indeholder mere energi og indstillingen til at passe bedre på sig selv er anderledes?  Hvad har jeg gjort i mit arbejde, der har ændret personens tilgang til træning, så den nu fastholdes på grund af lyst til fysisk aktivitet?

For der har da været personer, jeg har arbejdet med, hvor det ikke er sket. Har jeg mon gjort noget anderledes? Måske – måske har jeg været bedre her til at tale ind til de rigtige motivationsknapper, der skulle trykkes på for, at det giver mening i fastholdelsen.

Det interessante er faktisk, at det typisk er de personer, der kommer til mig, som fortæller, at de ønsker at holde af motion/gøre den lystbetonet og blive stærkere i deres kroppe, at motivationen er nemmere at indfange end dem, der kommer og fortæller, de gerne vil træne for at tabe sig. Hvad er forskellen?

Det samme var også tilfældet med mig selv. Tilbage i mine yngre dage hvor jeg trænede for at blive slank trænede jeg i et par måneder, blev pissesur over jeg ikke tabte mig, og så stoppede jeg igen.

Indtil jeg fandt ud af, at holdtræning sammen med andre som aerobic og step sammen var sjovt. Så blev jeg instruktør og øvede mig som bare pokker og fortsatte med det.

Og ja så tabte jeg mig pludselig 10 kg på 3 måneder uden at ha´ trænet for at tabe mig, men jeg rørte mig, fordi det var sjovt. Det bedste ved min ”nye” træning var, at jeg havde fundet en masse stærke sider i min krop, fordi jeg pludselig følte mig stærk i øvelser, jeg ikke kunne klare før. Push ups var en af dem.

Når målet med vores træning er vægttab, bliver træningen sjældent stormende sjov. For hvis vægten ikke viser et vægttab sekundet efter, at vi har trænet, gider vi ikke rigtig mere og bliver ”pissesure” ;-). Ofte fordi vi fokuserer på den træning, der giver os størst vægttab i stedet for at sætte os ind i, hvilken træning der giver os størst smil og fornøjelse.

Det interessante er, at dem som jeg oplever, der indfanges i den lystbetonede træning, fordi det er deres mål, ofte taber sig uden de nærmest lægger mærke til det. Deres vægttab er blot blevet til en positiv effekt.

Måske har det også noget at gøre med, at vores målsætning med træningen er noget, vi er i kontrol af, når målet er lystbetonet træning. Vi kan jo kontrollere vores træning 100 %. Hvor mange gange vi træner og hvad vi træner. Det bestemmer vi helt selv.

Hvis vores mål er vægttab, kan vi IKKE kontrollere det 100 %. Vi kan håbe på, at der sker forandringer i kroppen, evt. gøre farten i vægttabet hurtigere ved også at fokusere på, hvad vi spiser. Men at vide 100 % hvad der sker med vores krop i forhold til de tiltag, vi gør os, er svært at forudse.

Så har du et ønske om vægttab og gerne vil træne for at opnå det, så start med at finde træning, der får dig i træningstøjet, fordi du har lyst og ikke fordi dit eventuelt kommende vægttab fortæller dig, at du skal.

Har du svært ved at finde den lystbetonede træning – så ræk ud og hent hjælp. Vi er mange, der gerne vil inspirere og hjælpe dig. Hver uge motiverer jeg over 100 mennesker - enten via holdtræning eller en til en - der hver uge beslutter sig for at komme igen, fordi de syntes, at det er sjovt, og fordi de får lidt ekstra smil med sig hjem hver gang, de kommer.

Og hvis vi tænker lidt mere over det, så er det jo typisk oplevelser og relationer, der får os til at smile, grine og ha´ det rart, vi søger hen imod en gang til.

Thursday
May172018

Næste gang du starter med træning - så prøv det her.

”Kan I mærke, det bliver en god dag i dag” spørger jeg ud i rummet til min holdtræningstime på Vesterbro ”Styrke og Energi”? Så bliver der ellers kigget op fra øvelserne i salen. Nogen har ikke lige overskud til at tale, flere griner imens de står med flere kilo styrkede ind over hovedet og andre maser et ”ja” ind, fordi de ved, at hvis ikke der bliver svaret, så fortsætter lærerinden med at stille spørgsmål 

Efter timen er der afspænding hvor man kan vælge at lytte til mig eller bare nyde, at man er færdigmed træningen og krop og sind har det godt. Og ja det er så her, hvor jeg får min ”scene” tid og fortæller:

For altså – vi skal ikke undervurdere afspænding efter træning. Det er ren kvalitetstid, det er ren selvomsorg, hvor du har mulighed for at lægge et par minutter eller flere ind, hvor du ikke tillader andet at komme ind i dit hoved end anerkendelsen af, at du lige har passet lidt ekstra på dig selv. 
Hvor du kan ta´ dig en reality check på, hvad du lige har gjort. Og den tid er vigtig!

For prøv at tænk hvor meget tid du lader dine tanker fylde, hvis du ikke får trænet? Du er måske så presset over det, at du også fortæller omverdenen "at nu fik jeg heller ikke trænet i dag, jeg er bare så dårlig til det og jeg er også bare i dårlig form" og hvad der ellers måtte komme af dialog omkring det.

Så på med anerkendelsen - den fortjener din opmærksomhed!

Og det giver direkte impact i ”tophuen” at træne. Det giver dig mere mental og fysisk styrke end før, du gik i gang – det sker hver gang. Og det er uanset, hvad du foretager dig, så længe du er lystbetonet i det, som er tilfældet med dem, der kommer itl min formiddags time. 

Hvad kan være vigtigt med din træning i forhold til at få den gjort lystbetonet?

A) Træne højintensivt et par uger eller flere, hvor du suser af sted for at nå et mål, og når målet er nået, så skrue ned og måske stoppe, fordi træningen alligevel ikke helt passer ind hos dig, men du nåede dit mål?

B) Træne det der passer ind i din dagsrytme, dagsform - at du giver dig selv tålmodighed til at finde den fysiske aktivitet, der passer dig. Måske er den aktivitet slet ikke nævnt i træningsbladene eller i fjernsynet, måske er den slet ikke på YouTube, fordi ingen andre gør det på den måde, som du gør. OG HVAD SÅ ...?!

Hvis din aktivitet passer dig, hvis den er med til at fastholde dig hele året rundt, så du ikke stopper op og slår dig selv oven i hovedet - "for der var engang, hvor jeg gjorde og nu gør jeg det ikke mere".

OG HVAD SÅ - at dit mål ikke er nået på et par uger eller flere? Nu kommer du jo til at træne for livet, fordi du har fundet din "træningshule"/din træningsglæde - så kommer effekterne jo uanset.

Mange af dem som kommer til mig, som gerne vil finde træningsglæden frem igen. De har typisk været i et forløb, en boot camp, en ”god” periode, hvor kroppen har responderet i en positiv retning. De husker ikke rigtig succes følelsen ved kroppens ændring. De husker mere vejen dertil som værende ”pisse hård”, ”en sej kamp”, ” det gør jeg aldrig mere", og de vil så gerne ha´ deres krop tilbage til dengang og bare gerne lade deres træning være noget for dem - lade den være lystbetonet og passe ind i deres hverdag.

Jeg siger ikke, at alle har det sådan efter et forløb. Der er os, der fastholder træningen, fordi vi lige fandt det, der var sjovest og passede ind hos os.

MEN næste gang du sætter dig for, at nu skal det være, nu skal du træne. Så måske kik lidt mere ind istedet for ud. Giv dig selv lov til at at være anderledes end andre og find det, der passer dig. Og vær tålmodig med at finde det rette - giv dig selv lov til at prøve en masse. Og selv om din prøvetime typisk varer ca. 55 minutter, behøver du altså ikke være der i de 55 minutter, hvis du ikke syntes, det er sjovt. Hvis du gerne vil træne med andre, så ræk ud efter andre for der er garanteret en masse andre, der er i samme "træningsbåd" som dig.

 

Jeg syntes faktisk, det kunne være lidt "FEDT", hvis du opfinder træning, der ikke findes på ”YouTube”  eller de andre kanaler :-)

Rigtig god fornøjelse - Pernille

Tuesday
Apr172018

Min vej fra travl karrierekvinde til passioneret, foredragsholder, træningscoach og Madmentor.

Læs artiklen skrevet i BT om, hvad træningsglæde har betydet for mig.

Hvad min historie er i forhold til det, jeg arbejder med nu. Hvordan jeg kom op fra en stressramt Pernille liggende krøllet sammen hjemme hos mine forældre som 29 årig til i dag i en alder af 45 år at føle mig til rette i min krop med et overskud, hvor jeg jeg er i stand til hjælpe andre på min vej og befinder mig fantastisk godt til stede til her, hvor jeg er.

Måske jeg kan inspirere dig - klik på linket her forneden (du behøver ikke være abonnent, blot kør ned af siden, så kan du klikke dig ind).

ARTIKEL I BT