ARTIKLER
Monday
May292017

Måske eksisterer DIN rigtige træningsplan? Men er du tålmodig nok?

Måske er din rigtige træningsplan blot gledet forbi dig, fordi du kun fokuserer på plan A og B. 
Måske har du så meget fokus på resultaterne af træningsplanen, at den rette træningsplan ikke er nødvendig at finde. Og når resultaterne så udebliver, forsvinder planen?
Ja ... Måske!!!
Hun spørger mig, hvad mit bedste råd er, når nu hun skal i gang med at finde træningsglæden. I gang med finde den træning, der giver hende lyst til at træne. 
Jeg svarer "TÅLMODIGHED og mere og mere tålmodighed". For det tager tid at få træningen ind under huden og ende ud med "at være en af dem" som hun kaldte det, "som glæder sig til at træne".
Og måske er du en af dem, der ikke er tålmodig nok og stopper efter to gange eller to aktiviteter, fordi det er ikke er sjovt nok. Og iøvrigt har du heller ikke tabt dig eller fået mere energi, som alle jo taler om sker.
MEN du kan være stensikker på, at finder du træningsglæden, så vil ALLE dine mål, som du sætter dig for i forbindelse med træningen, kickstartes som positive effekter af din regelmæssige motion.
En fin ting at holde fokus på er: "SÆT MÅL FOR DE TING DU KAN KONTROLLERE"
Det kan være, hvor mange gange du træner, hvilken aktivitet du træner, hvornår du træner ... etc.
Og ja der er en lille krølle på halen ... naturligvis med den forudsætning at du ikke helt ødelægger effekterne ved dårlig mad. Men det kan du jo også helt selv vælge fra eller til.
 
God fornøjelse 

Wednesday
May242017

Ræk lige hånden i vejret hvis du syntes, at det er nemmere at komme ud ad døren i maj måned end i januar? 

Jeg sidder i en taxa på vej til byen midt i solen her i maj. Taxa manden har edderfiseme haft en travl dag, for som han sagde, december og maj måned er de travleste måneder for taxaerne. ”Maj måned ?! spørger jeg undrende  …  ”ja for folk skal jo ud, når solen skinner – koste hvad det vil. De vil da ud og se på mennesker, nu hvor de har været ”spærret” inde hele vinteren.”

Og ja han har da ret.  Det da det vi har lyst til. Ud med os i solen, ud i luften og mødes med andre glade mennesker, der smiler lige så meget som os selv, for solen er her.  For sådan hænger det sammen. Vi bliver bare gladere for hverdagen, når det bliver lysere og varmere i vejret. Og vi har meget mere lyst til at være udenfor og være sammen.  

Det er alligevel sjældent, at vi ringer til hinanden i fx januar måned måned og impulsivt lige aftaler, at vi mødes midt i det isglatte føre nede på torvet, hvor det i øvrigt er pisse koldt, næsen løber konstant og vi skal skynde os lidt, for det bliver snart mørkt.

Så hvorfor er det så, at vi bruger januar måned til at komme i gang med vores træning? Hvorfor er det, at vi tænker, det her er en super smart måned at starte i. Jeg har ikke været i gang i ca. 6, 7, 8 … måneder, jeg er lidt kuldskær, iøvrigt syntes jeg også, at vådt vejr er irriterende at bevæge mig ud i og jeg mangler energi på grund af de mørke vinterdage.

Måske er det ikke januar måned, vi skal starte vores træning i?

Hvis vi alligevel har tænkt over at starte med træning i rigtig lang tid, så gør det vel ikke noget at vente nogen ekstra måneder. Vente til det bliver lyst og varmere og solen kigger frem. Vente til den sæson hvor vi kan svinge benene i vejret udenfor i solen og drikke noget koldt bagefter, vi har styrtet rundt i korte blus eog bukser. Det skal her skrives at, er du en af dem, der i år er startet i januar og stoppet igen, så er du fortsat velkommen til at starte her i maj / juni måned. Du behøver nemlig ikke kun starte en gang om året. Det bestemmer du heldigvis helt selv.

”Men og hovsa … vi skal jo være strand-klar til sommer, det kan vi da ikke nå?” ... og dog 

Men hvis vi alligevel, efter start i januar, stopper midt i februar, fordi vi rent faktisk ikke har motivationen, fordi vi ikke gider drøne rundt og svede indendørs i tillukkede lokaler, fordi vi ikke vil være ude i mørket og kulden, fordi vi ikke gider ha´ alt det tøj på for at komme frem og tilbage til træning, fordi vi syntes, at det er for glat, når vi træner udendørs, så er det jo lige meget med den strand-klare krop, vi stopper alligeve!

Måske vi bedre kan gøre noget ved vores strand-klare kroppe, hvis vi starter træningen her i sommeren. Starter nu hvor vi er en smule mere glade ved livet oppe i ”tophuen”. Starter nu hvor vi får lyst til at kramme og kysse mere.

Starter nu hvor det er nemmere at lave aftaler med andre og nyde at være væk fra hjemmet, nu  hvor vi endelig kan være udenfor i de længere lyse timer. Måske er det i virkeligheden LIGE NU, vi skal spænde træningsbæltet og komme ud af døren?

For hvad er det værste, der kan ske, hvis nu vi bare gør det? Hvis nu vi bare kommer i gang med træningen. Kunne det hjælpe på træningslysten og "svingeriet i tophuen" at vi oveni solstrålerne får travet lidt mere rundt, løbet, cyklet, svømmet, dystet lidt mere på lege-banen, drøne rundt efter en eller flere bolde, leget dåseskjul, få udfordret hinanden i rundbold, stikbold - ja måske endda arrangeret flere kartoffelløb og alt det andet. Skulle vi måske hjælpes ad? 

I næste artikel vil jeg skrive om, hvorfor det er lige meget, at du max kan løbe 2,7543 km, når der nu lige har været maraton og alle de andre løber minimum 10 km.

Vi ses herinde - Pernille 

 

 

Tuesday
May162017

TRÆNINGSGLÆDE - findes det?

"Findes der mon træningsglæde for mig?", spørger hun mig i starten af vores forløb. 
"Ja - hvis du giver det tålmodighed og finder de rette relationer til at motivere dig, så gør der" svarer jeg hende tilbage. Her er et par historier fra nogen af dem, jeg hjælper med at finde træningsglæde. Jeg håber, det kan inspirere dig i din søgen efter lystbetonet motion eller måske igangsætte en søgen. 
---
Hun er på ferie et varmt sted og nyder tiden væk fra hverdagen. Alt er godt og ferien nydes, og der er lagt træning ind ifølge vores aftale. Vi arbejder på, så hun kan få sig en stærk krop og finde lysten til motion.

Men midt i ferien får hun sig pludselig en "møg" dag, føler sig lidt stresset med hjertebanken og oplever hurtigt alle hendes gamle vaner og mønstre sætte ind. Hun får lyst til at lægge sig i sengen på hotellet hele dagen, se Netflix og spise - det som hun plejer at gøre, når dagen er tung at komme igennem.

"Men pludselig ser jeg mig selv - midt i det hele - hoppe i løbetøjet, min krop vil ud og løbe. Så jeg beslutter mig for at løbe ned til stranden, ned til vandkanten og løbe med små hvileture indimellem. Jeg får våde sko og finder ud af, at jeg faktisk nu løber, smiler og griner, og jeg har det fuldstændig fantastisk med at løbe i vandkanten og blive plasket til af saltvandet og få sand i skoene"

Lige der går det faktisk op for hende, at hun rent faktisk bruger TRÆNINGEN som "terapi" i stedet for mad eller serier, hvilket var en af de ting, vi talte om i starten. Hun skulle finde "sin trøst" et andet sted end i maden, serierne og dynen.

"Følelsen er ubeskrivelig" skriver hun fortsat til mig i sin SMS. "Jeg føler mig fuldstændig fantastisk. Jeg er jo faktisk vild med at løbe 😄". 
Vild med at løbe var bestemt ikke hendes udgangspunkt, da vi mødtes for første gang. Men igennem en masse forskellige træningsøvelser inkluderet løb og gode snakke om, hvad årsagen har været til den manglende motion, er hun godt på vej til at være fri for de forhindringer, der har stoppet hende i at føle sig fantastisk.
---
Det behøver ikke være løb, der gør det for os. Det kan være en hvilken som helst træningsart, der kan vende det hele på hovedet, og "hvor jeg pludselig ser mig selv planlægge min kalender efter træning og ikke presse træningen ind i min kalender" som en af mine klienter skrev til mig.

I går fik jeg det vedlagte billede her forneden af en klient, som fortæller mig "ja jeg er nu sådan en, der spæner i sportstøjet efter, jeg har undervist hele dagen og inden middagen - en cykeltur og så øvelserne med elastikken".

Hendes mål er at gøre træningen lystbetonet, for som hun fortalte i starten "Pernille det jo en helt anden verden, den sportsverden. Jeg vil jo meget hellere smide benene op, drikke the, spise mørk chokolade og læse et dameblad". Men i går spænede hun i træningstøjet, fordi vi har formået at få fat i hendes forhindringer til at pass peå sig selv og finde frem til det anker, hun holder fast i , så hun kommer ud af døren og bare gøre. "Pernille jeg skal være en stærk olding" - det er hendes anker!
Jeg tør godt love, at der findes træningsglæde til os alle! Ja Det kræver en bunke tålmodighed - men også vigtigt at finde de rette relationer til at motivere os. Og hvem ved måske har du en relation lige i nærheden, en ven, en kollega, et familiemedlem eller måske skal du hive fat i mig.
Mig - jeg kender samtlige oversprings handlinger, jeg har selv været der i rigtige mange år, hvor træning var noget for andre - ihvertfald ikke for mig!!!
Men jeg er der nu, og jeg har masser at give videre .
Og ja det gør en stor forskel, om vi træner pga dårlig samvittighed, eller vi træner, fordi vi har lyst!

 

Wednesday
May102017

Hvordan føles det, når du rækker armene i vejret?

I dag her til formiddag skriver hun til mig på mobilen og bringer ud af det blå det fineste citat af, hvad der sker med os, når vi passer på sig os.
"Pernille det jo sjovt - nu hvor jeg bliver mindre fysisk, får jeg lyst til at folde armene ud og fylde mere" 
Jeg smiler ved tanken om at se hende folde sig ud, og det er jo lige præcis den følelse vi får, når vi gør det, vi sætter os for.

Prøv at lægge mærke til energien på billedet her. Jeg husker da, jeg fik taget billedet, at jeg havde det som om "verdenen bare kunne sejle derudaf ... jeg havde styr på mit!!" 
Fordi jeg kan få mig selv derop, "hvor tophuen svinger Bedst", så er jeg super god til at give det videre til dem, jeg arbejder med. Så udover vi træner og finder en bedre navigation i kosten, hvis det er tiltrængt, så sker der en masse forandringer af de positive slags - især indeni men også overfor omgivelserne, fordi vores positive forandringer smitter som bare pokker!

Så måske dette skriv er til dig?
Prøv lige at mærke efter - hvis du stillede dig op med armene i vejret, hvordan ville dit billede så være, hvordan ville energien være i dit billede, hvordan har du det lige nu?
Det er faktisk en rigtig fin øvelse indimellem at få lavet en "reality check" hos dig selv, hvor du mærker efter, om du får passet på dig selv. Om du får tilført dig selv den energi, der skal til, så dit billede er ligesom, du vil ha det.
  
Go´ fornøjelse og rigtig go´onsdag  
Tuesday
Apr112017

DHL Stafet - få hjælp til din træning.

Har du tilmeldt dig DHL stafetten i år, men du er ikke vant til at løbe?

Du har sagt ja til et super hyggeligt firma arrangement, som samtidig lige indebærer en 5 km´s motionsrute. Og hvordan pokker klarer du den?

Her kommer jeg ind i billedet, for jeg vil gerne hjælpe dig.

HVORFOR JEG VIL HJÆLPE DIG? 
Fordi jeg hvert år ser en ambulance kommer susende til undsætning, fordi en af os ikke har forberedt os eller har styrket vores krop til at løbe 5 km. Måske øver vi os ikke, fordi vi i disse tider hvor alle løber altmuligt der er "super hamrende alt for langt" fortæller os selv, at 5 km er nemt nok. MEN 5 km er deundelynme også super hamrende langt, især hvis din krop ikke er vant til at løbe.

HVORDAN JEG HJÆLPER DIG?
Jeg har oprettet en gruppe på Facebook

> Meld dig i gruppen her <

- Blot anmod om medlemskab.

"DHL Stafet - få hjælp i din træning"

Jeg vil løbende i gruppen komme med kombineret gå- og løbeprogrammer, som du skal følge med i, så vi kan få forberedt dine ben.

Jeg vil give dig styrkeøvelser for hele kroppen, så benene og resten af kroppen føles stærk undervejs.

Jeg vil give dig opvarmnings- og strækkeøvelser til din træning.

Jeg vil komme med gode råd igennem billeder, skrift og videoer til, hvordan du bedst kan blive klædt på til at løbe DHL Stafetten.

HVORNÅR STARTER VI OP? 
Mandag den 1. maj lægger jeg det første program op, og så er det ellers bare derudaf!

Bor du i København og omegn kan du mødes med mig en gang om måneden i Søndermarken i Valby, hvor vi bevæger os derudaf afstemt efter, hvor langt vi er i programmet. 
Her kan også deles ud af glæde, udfordringer, spørgsmål eller andet, og måske er det meget rart at mødes med andre ligestillede.

Alle kan være med til træningen, uanset hvor langt man er i programmet. Hvis du undervejs føler dig klar til dine 5 km, så kan dit næste mål måske være den tid, du er om at løbe 5 km. Her vil jeg også kunne hjælpe dig.

Vi mødes følgende lørdage beskrevet her forneden, og naturligvis er det helt frivilligt at møde op.

Jeg lægger en begivenhed op i gruppen, hvor du skal tilkendegive, om du deltager, så jeg har en ide om, hvor mange vi bliver til hver træning:

Lørdag 20. maj Kl. 11.15
Lørdag 17. juni Kl. 11.15
Lørdag 15. juli  Kl. 11.15
Lørdag 26. aug.Kl. 11.15

Har du et spørgsmål undervejs, så skriver du det blot her i gruppen, så vil jeg besvare det, så hurtigt jeg kan.

Du er også velkommen til at ”tjekke ind” i gruppen efter, at du har trænet, så står jeg klar til at komme med massiv opbakning til dig med en "thumps up" eller måske en kommentar med på vejen. 
Måske der er flere i gruppen, der bakker dig op i din træning.

Det her er en rigtig god investering i din krop, så du kan føle dig klar. Det koster blot din opmærksomhed og tid.

Du kan spørge dine holdkammerater, om I ikke skal træne sammen og sætte nogen fælles delmål. Måske mødes til fælles træningen de 4 lørdage.

Tænk over det! Måsske er det alligevel værd at investere lidt af din fritid til at blive klar til årets DHL Stafet.

Jeg håber at møde dig i gruppen på Facebook.

De bedste træningsglæde hilsener Pernille Uhrbrand